Neglesopp

Si farvel til Neglesopp

Er du også lei av behandlinger som ikke virker?

Vi sitter med lang erfaring innen diagnostikk og behandling av neglesopp med laser.Vi har behandlet tusenvis av negler med laser med betydelig gode resultater. Vi har dokumentasjon på at selv etter 2-3 behandlinger får pasienten betydelig tilfredsstillende effekt av behandlingen. Nesten alle som kontakter oss har prøvd behandling med lokale midler uten effekt, mange har prøvd medisiner som enten har gitt bivirkninger eller har hatt uadekvat effekt . Suksessraten når det gjerlder behanlding av neglesopp med laser er over 90%, mye høyere enn medisiner og lokale midler, dette basert på våre egne erfaringer. Hvis neglen er betydelig fortykket og ødelagt av infeksjonen, kan det ta opptil 1 år, av og til 18 måneder før frisk negl vokser ut. Laser dreper soppen, men det er fotens fysiologisk tilstand, hvor god er sirkulasjonen i foten, hvor god er immunforsvaret i foten, samt infeksjonens alvorlighetsgrad som bestemmer hvor lang tid det tar før du ser synlige resultater.

shutterstock_519452443
es3

Soppinfeksjon

Soppinfeksjon i neglen gjør at den blir fortykket,  og gulhvit i fargen. Soppinfeksjon kan også påvirke huden rundt neglen slik at den blir rød. Om infeksjonen ikke blir behandlet, sprer den seg ofte og kan i verste fall føre til at neglen løsner. Soppen trives best i varme og fuktige steder.

Å ha foten i sko i lang tid fører til redusert lokal sirkulasjon, økt varme og fuktighet i foten som fører til gunstige betingelser for vekst av  sopp.

Sukkersyke, bruk av medisiner som nedsetter kroppens immunforsvar og  andre tilstander som fører til redusert blodforsyning i foten disponerer for neglesopp.

foot

Alternative behandlinger

Lokal behandling med kremer, medisinsk neglelakk og geler har sjelden effekt på neglesopp.

I Norge brukes oftest terbinafintabletter daglig i 3 måneder, og da blir 6 av 10 kvitt neglesoppen. Det er ofte nødvendig  med behandling i flere måneder, ved alvorlige infeksjoner i inntil et år.

Behandling med tabletter (lamisil/terbinafin)  kan gi bivirkninger i form av diare ,oppblåst mage, kvalme, mild smerte i magen,utslette, urtikaria, muskelsmerter og hodepine .I sjeldne tilfeller kan behandling med tabletter gi alvorlig leversakde. 1% opplever smaksforstyrrelse som går tilbake etter endt behandling.

Foot Health

Antall behandlinger

Antall behandlinger varierer avhengig av soppens art samt alvorlighetsgraden av infeksjon og negleødeleggelsen. Hvis neglen ikke er blitt betydelig fortykket og det er kun begynnende infeksjon, misfargning av neglen,  vil det være nok med ca 5-6 behandlinger.

Hvis det er fortykket og betydelig ødelagt negl, kan det være nødvendig med opptil 8-10 behandlinger med 1-2 ukers mellomrom.

Det er en fordel om man starter med  behandling så tidlig som mulig .

Hvis man starter med behandling, er det viktig å utføre behandling som planlagt , helst med en ukes mellomrom. Om det går lang tid mellom behandlingene, vil gjenværende sopp få anledning til å formere seg , dette vil sabotere effekten av behandling med Laser.  Det er derfor viktig å overholde behandlingsplanen for å oppnå best resultat.

Dr

Vi skreddersyr pakkepriser

Betalingen utføres ved første konsultasjon hvis diagnosen bekreftes av legen. Tilbudet under gjelder opptil 10 behandlinger. Vi skreddersyr også andre pakkepriser for de som har behov for mer enn 10 behandlinger.

Område Pris per beh.
Pakkepris
Per negl 450 2 700
2 negler 750 4 500
3-4 negler 850 5 200
5 negler 900 5 800
10 negler 1 500 8 400

• Føttene skal være nyvasket og rene.
  • Fjern neglelakk før behandling.
  • Husk å ta med et par nye sokker som tas på etter behandlingen

Behandlingen tar ca 20 minutter å gjennomføre.  Laserlys rettes mot neglen, passerer gjennomneglen og ødelegger soppen.

Fordeler

Lokalbehandling med kremer og geler alene har sjelden effekt på neglesopp. Hittil har den mest effektive behandlingsmåten vært tablettbehandling i lang tid, 3 måneder, i alvorlige tilfeller opptil et år som er forbundet med mye bivirkninger. Fordelen med laserbehandling er at den virker lokalt, er effektiv og man slipper de systemiske bivirkningen av tabletter.

Hvem skal ikke behandles!

Pasienter med dårlig regulert diabetes, pasienter som bruker immunsuprimerende medisiner, Isotretinoin eller tetracycliner og gravide skal ikke behandles.

Vær oppmerksom på!

• Unngå å gå barfot rundt i huset eller på offentlige steder
  • Ikke del sko med andre mennesker
  • Bytt sko og sokker hyppig, sokker må vaskes på 60 grader.
  • Tørk føttene godt etter at du dusjer
  • Fjern evt. neglelakk  før du møter til behandling. Medisinsk neglelakk kan kombineres med laser hvis medisinsk ansvarlig lege vurderer at det er nødvendig.
  • La føttene dine lufttørke så ofte som mulig
  • Fil overflaten på alle infiserte negler (på fingre eller tær) samme dag som behandling skal utføres. Bruk engangsfil og kast den etter bruk.
  • Bruk sandaler på jobb
  • Etter vellykket behandling av neglesopp er det fortsatt risiko for tilbakefall og ny infeksjon hvis forholdene som fører til vekst av neglesopp er til stedet. Disse er følgende:
  • Økt varme og fuktighet i foten , redusert blodforsyning i foten som igjen fører til nedsatt immunforsvar  og økt mulighet for neglesopp.
  • Konsultasjon hos medisinsk ansvarlig lege er nødvendig for  fastsetting av diagnosen. Det kan være nødvendig med negleprøve for verifisering av neglesopp samt etter behandling for å verifisere at neglen er fri for soppinfeksjon.
  • Ved evt. redusert blodsirkulasjon i foten som fører til forsinkelse av neglevekst bruker vi Gigalaser for å øke sirkulasjonen lokalt . Gigalaser har også blått lys som  dreper sopp og bakterier, kombinasjonen av rødt og blått lys brukes for optimalisering av negleveksten hos de som har ødelagt eller defekt negleseng. Ordinær pris for behandling med Gigalaser er 590 kr /behandling, for de som får behandling for neglesopp  tilbyr vi behandling med gigalaser for 300Kr.