Gigalaser

Smertebehandling m/ Gigalaser

Denne unike behandlingen kan behandle

• Bihulebetennelse
  • Kroniske leddsykdommer (leddgikt)
  • Idrettsskader (forstuvning av ankel, kne,diverse skader i kroppen)
  • Diverse senebetennelser som lateral epikondylitt, medial epikondylitt, andre tendinitter.
  • Gnagsår og sår som ikke gror, f.eks. diabetessår.
  • Økt lokal blodsirkulasjon
  • Behandling av acne
  • Hudforyngelse  i ansikt (øker mikrosirkulasjonen i huden, stimulerer dannelsen av kollagen og elastin som fører til strammere samt glattere hud i ansiktet)
  • Muskelsmerter (myofascial smerte)
  • Ryggsmerter , både akutt og kroniske
  • Ryggsmerte som følge av skiveprolaps ( den reduserer betennelse i nerverøttene som er forårsaket av skiveprolaps som trykker på nerverot, fører til endorfin frigjøring som lindrer smerten)
Giga laser
accelerated_natural_healing_300

Hvordan virker laserterapi?

Laserterapi baserer seg på et hittil ufravikelig prinsipp fra fysikkens verden som lyder: Energi kan ikke skapes, og energi forsvinner aldri. Energi kan i stedet endre form og overføres fra et objekt til et annet.

Med laserbehandling overføres energien fra laserlyset til kroppens celler, hvor det kan benyttes som drivstoff for cellene. Laserlyset trenger med sine helt spesielle egenskaper og sin energi dypt inn i vevet, inn til den enkelte celle og inn til hver eneste lille mitokondriet, hvor energien absorberes og dermed overføres. Cellen får derved energi til å utføre alle de oppgaver, som den i forveien er programmert til, blant annet  kroppens naturlige helbredelsesprosess.

Hvis du for eksempel tilfører laserenergi etter en skade, oppnår du en akselerasjon av kroppens naturlige helbredelsesprosess. Prinsippet er illustrert grafisk med et eksempel (en forstuvning) på diagrammet "Accellerated Natural Healing".

mitochondrie_300

Mitokondrienes funksjon

De fleste celler i kroppen inneholder et eller flere små enheter som heter mitokondrier. Mitokondrienes funksjon er å produsere cellens drivstoff, ATP, ved hjelp av  glukose som finnes i blodbanen. ATP står for Adenosin Tri Phosfat, som cellen forbrenner under utførelse av alle sine opgaver.

Enhver skade, akut eller kronisk, fører til et energiunderskudd i cellen, uttrykt ved en nedsatt produksjon av ATP.

Denne situation er gjenskapt i laboratorieforsøk, hvor man har brakt levende celler under "nutritional stress", dvs. at de ikke får næring i et gitt tidsr0m.

Dette fører til en ubalance i Na-Ka-pumpen og det elektriske membranpotensialet, samt en reduktion af mitochondriernes produksjon av ATP.

Ved tilførsel av laserlys - og intet annet - har man påvist en normalisering av samtlige parametre, herunder en forøkelse og dermed normalisering av ATP-produksjonen til 100%.

Prinsippet om Akselerert Naturlig Heling™

Laserterapi bygger på dette prinsippet, hvilket kommer til uttrykk i følgende egenskaper og fordeler.

1. Biostimulerende laserterapi akselerer alle faser av kroppens naturlige helbredelsesprosess
  2. Laserterapi gir energi til cellene ved å styrke produksjonen av ATP som fører til en vesentlig forhøyelse av celleaktiviteten.
  3. Dette virker på  blant annet en hurtigere koagulasjon ved akutte skader, som  igjen reduserer ødemer og hevelser
  4. Laserterapi virker sterkt dempende på inflammasjoner, både i kroniske og akutte tilfeller
  5. Laserterapi øker dannelsen av kollagent vev som fører til en hurtigere sårheling.
  6. Laserterapi mobiliserer kroppens naturlige immunforsvar og styrker evnen til at bekjempe angrep fra bakterier, virus og sopp.
  7. Blodgjennomstrømningen økes, selv i områder med nedsatt sirkulasjon og/eller kroniske muskelspenninger.
  8. Laserterapi virker smertedempende, dels ved å redusere problemet som har forårsaket smerten i første omgang, dels ved å stimulere       kroppens produksjon av endorfin og encephalin
  9. Biostimulerende Laserterapi har ingen kjente bivirkninger. Det hjelper simpelthen kroppen med å gjøre det den allerede er programmert til å gjøre - bare langt hurtigere.

Alle disse faktorer, som er dokumentert ved tusenvis av vitenskapelige undersøkelser igennem de siste 35 år, fører til det vi kaller:

Akselerert Naturlig Heling™.

*) Biostimulerende laserterapi har mange navne: soft laser, cold laser, low intensity laser, lavenergilaser. Den internasjonalt anerkjente betegnelsen  er Low Level Laser Therapy, LLLT.

Before and after lip filler injections. Lips closeup over white

Hva er laser?

Ordet "LASER" er en forkortelse av Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation.

monochromatic lightLaser er altså forsterket lys. Det kan befinne seg forskjellige steder i lysspektret, men i motsetning til dagslys og lys fra en pære, kun på en bølgelengde av gangen.

Den europeiske standard IEC 601 beskriver en laser slik: "Any device which can be made to produce electromagnetic radiation in the wavelength range from 180 nm to 1 mm primarily by the process of controlled stimulated emission".

Laserlys er monokromatisk, hvilket betyr, at det utsendes på kun én bølgelengde i motsetning til f.eks. sollys, som sprer seg over flere bølgelengder/farge.

Laseren er også koherent, hvilket betyder at lysbølgene utsendes i fase, dvs. de svinger i takt og dermed gir opplevelsen av en større kraft.

kohaerens 300Prinsippet kan illustreres som forskjellen på den kraft man opplever ved mange krusninger på vannoverflaten kontra større bølger som  følges etter.

Dette gjør dem velegnet til å trenge inn i dypere liggende vev med en større effekt, enn hva det f.eks. gjør seg gjeldende med sollys og lyset fra en sykkellykt, som er ikke-koherente lyskilder.

Medisinsk laser er unik innen smertebehandling. Dette kan kombineres med medisinsk akupunktur og tiggerpunktinjeksjoner som utføres av medisinsk ansvarlig lege ved Laser & Skin Clinic som er spesialist i allmennmedisin og har lang erfaring med behandling av pasienter med akutte og kroniske smerter. Giga Laser brukes også effektivt for sårheling, sår som ikke gror p.g.a. redusert blodsirkulasjon av diverse årsaker, hudlidelser som eksem, psoriasis, betennelses tilstand i ledd,  tendinitter, sportsskader .